Fundamenteel onderzoek 2020

In lijn met de vorige edities van het Charcot Fonds zet de Wetenschappelijke Jury van het Charcot Fonds 2020 haar missie kracht bij om de uitmuntendheid en de continuïteit van het onderzoek in België te garanderen. Het doel is om van MS snel een beheersbare neurologische ziekte te maken.

De wegen die worden bewandeld zijn: preventie, gepersonaliseerde behandelingen en de mogelijkheid tot remyelinisatie. De keuze van de Jury richtte zich dit jaar dan ook op projecten die werken aan een beter begrip van het ziektemechanisme, op projecten die de rol van macrofagen en intercellulaire communicatie bij remyelinisatie onderzoeken en tenslotte op twee onderzoeksprojecten met betrekking tot revalidatieprocessen. Een budget van 500.000 € werd verdeeld over 10 universitaire teams. De laureaten ontvingen deze subsidies tijdens een academische zitting op 23 januari in de Universitaire Stichting in Brussel.

Naar de laureaten en jury van het Charcot Fonds 2020

Uw rol is essentieel, steun hier het onderzoek van vandaag en morgen.